E-LOGOS 2008, 15(1):3-39

The Psychology of Propaganda

František Marek

Obsáhlejší stať Františka Marka má dva hlavní cíle: 1. podat přesné vymezení pojmu propagandy 2. osvětlit základní psychologické předpoklady propagandistického působení Oba cíle autor přesně naplnil. Jeho stať vyznívá velice přesvědčivě, a to přesto, že ji napsal zřejmě před více než čtyřiceti lety. Ve svých analýzách, úvahách a reflexích propagandistického působení je totiž velmi prozíravý a jeho podání má v sobě zvláštní naléhavost i pro současného čtenáře.

The comprehensive study of František Marek has two main aims: 1. to set out exact definition of concept of propaganda 2. to elucidate the most important psychological precondition of propaganda or publicity campaign The author completed correctly both aims. His study is very convincing although he wrote this text about before fourty years or so. In his analysis, considerations and reflections of propaganda or publicity campaign F. Marek is very provident and his study has special urgency for recent readers too.

Prepublished online: May 19, 2008; Published: June 1, 2008  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Marek, F. (2008). The Psychology of Propaganda. E-LOGOS15(1), 3-39
Download citation

References

  1. Angell, N.: The Public Mind, E.P.Dutton Co. 1927
  2. Bogardus, E.S.: Fundamentals of Social Psychology, The Century Co., New York 1931
  3. Burns, C.D.: Modern Civilization on Trial, The MacMillan Co. 1931
  4. Butter, O.: Propaganda, Sociologická revue, sv. 1-2, 1937
  5. Childs, H.L. etc.: Propaganda and Dictatorship, Princeton, New Jersey 1936
  6. Doob, L.W.: Propaganda, Its Psychology and Technique, Henry Holt, New York 1935
  7. Dunlap, K.: Social Psychology, The Williams and Wilkins Co., 1925 Go to original source...
  8. Krause, G.: Die kritische Auslandspropaganda, H. Stubenrand, Berlin 1940
  9. Laswell, H.D.: Propaganda Technique in the World War, A. Knopf 1927
  10. Lippmann, W.: The Phantom Public, Harcourt Brace, 1925
  11. Lumley, F.E. : The Propaganda Menace, The Century Co., New York 1933
  12. Mackenzie, A.J.: Propaganda Boom, The Right Book Club, London 1938
  13. Merton, R.K.: Mass Persuasion, Harper & Bros., New York 1946
  14. Russell, B.: Free Thought and Official Propaganda, B.W.Huebsch, 1922
  15. Schwabe, M.: Die französische Auslandspropaganda, H. Stubenrand, Berlin 1940
  16. Sturminger, A: Politische Propaganda in der Weltgeschichte, Salzburg 1938
  17. Thimme, H.: Weltkrieg ohne Waffen, Stuttgart 1932
  18. Wolfe, A.B.: Conservatism, Radicalism and Scientific Method, The MacMillan Co., New York 1923 Go to original source...
  19. Young, K.: Handbook of Social Psychology, Kegan Paul, London 1946