E-LOGOS 2004, 11(1):1-20

Co je integrace? (K filosoficko-antropologickým - antropologicko-ontologickým - pojetím integrace lidského bytí vzhledem ke smyslu lidského bytí a ve vztahu k duchu (post)moderní doby)

Vladimír Kyprý
Independent researcher, Prague, Czech Republic

Tento esej se zabývá esenciálně filosoficko-antropologickým (antropologickoontologickým) pojetím integrace lidského bytí vzhledem ke smyslu lidského bytí, jakož i kritikou esenciálně filosoficko-antropologického (antropologicko-ontologického) pojetí integrace lidského bytí vzhledem ke smyslu lidského bytí ve vztahu k duchu nové doby; tento esej se zabývá i existenciálně filosoficko-antropologickým (antropologicko-ontologickým) pojetím integrace lidského bytí vzhledem ke smyslu lidského bytí, jakož i kritik ou ducha (post)moderní doby (ve vztahu k esenciálně filosoficko-antropologickému - antropologicko-ontologickému - pojetí integrace lidského bytí vzhledem ke smyslu lidského bytí). Tento esej ukazuje závěrem k váze filosoficko-antropologických (antropologickoontologických) pojetí integrace lidského bytí vzhledem ke smyslu lidského bytí a ve vztahu k duchu (post)moderní doby:
Esenciálně filosoficko-antropologické (antropologicko-ontologické) pojetí integrace lidského bytí vzhledem ke smyslu lidského bytí ve vztahu k (anti)duchu (post)moderní doby ubývá na váze, resp. spíše je vůbec zneváženo: v jeho rámci lze uvažovat o integraci lidského bytí společensko-lidsky dějinného, což dnes znamená: o jejích výhodách či nevýhodách, nikoli však o jejím smyslu, neboť jako taková dnes již smysl postrádá. Existenciálně filosoficko-antropologické (antropologicko-ontologické) pojetí integrace lidského bytí vzhledem ke smyslu lidského bytí ve vztahu k (anti)duchu (post)moderní doby vůbec není zneváženo, resp. spíše nabývá na váze: jen v jeho rámci lze uvažovat o integraci lidského bytí jedinečně lidsky dějinného, což dnes znamená: nikoli o jejích výhodách či nevýhodách, nýbrž o jejím smyslu, neboť jako taková ani dnes nepostrádá smysl, ba naopak: je dnes jeho jedinou alternativou a všechny dílčí jeho alternativy jsou již dnes jenom dílčími alternativami jeho jediné dnešní alternativy.
Tento esej ukazuje, že ze závěrů k váze filosoficko-antropologických (antropologickoontologických) pojetí integrace lidského bytí vzhledem ke smyslu lidského bytí a ve vztahu k (anti)duchu (post)moderní doby pro dnešního ekonoma (pro dnešní ekonomii) plyne: Vazba (explicitní či implicitní, např. spjatá s přijetím vulgárně ekonomického pojetí člověka jako homo oeconomicus) na esenciálně filosoficko-antropologické (antropologickoontologické) pojetí integrace lidského bytí vzhledem ke smyslu lidského bytí ve vztahu k (anti)duchu (post)moderní doby odsuzuje ekonoma, jenž se jí zabývá ekonomicky, k přemýšlení o jejích výhodách či nevýhodách, nikoli však o jejím smyslu: v tomto smyslu jeho přemýšlení postrádá smysl.
Vazba (explicitní či implicitní, spjatá mj. s popřením vulgárně ekonomického pojetí člověka jako homo oeconomicus) na existenciálně filosoficko-antropologické (antropologicko-ontologické) pojetí integrace lidského bytí vzhledem ke smyslu lidského bytí ve vztahu k (anti)duchu (post)moderní doby umožňuje ekonomu, jenž se jí zabývá ekonomicky, přemýšlení nikoli (jen) o jejích výhodách či nevýhodách, ale (zvláště) o jejím smyslu: v tomto smyslu jeho přemýšlení nepostrádá smysl, resp. nepostrádalo by jej, kdyby byl takový ekonom, jenž by nemohl být nikým jiným než existenciálním (mikro)ekonomem člověka - jedince, tj.: nepostrádalo by jej, kdyby byla taková ekonomie, jež by nemohla být ničím jiným než existenciální (mikro)ekonomií jedinečného člověka.

Keywords: Esenciálně filosoficko-antropologické (antropologicko-ontologické) pojetí integrace lidského bytí vzhledem ke smyslu lidského bytí; kritika esenciálně filosoficko-antropologického (antropologicko-ontologického) pojetí integrace lidského bytí vzhledem ke smyslu lidského bytí ve vztahu k duchu nové doby; existenciálně filosoficko-antropologické (antropologicko-ontologické) pojetí integrace lidského bytí vzhledem ke smyslu lidského bytí; kritika ducha (post)moderní doby (ve vztahu k esenciálně filosoficko-antropologickému - antropologicko-ontologickému - pojetí integrace lidského bytí vzhledem ke smyslu lidského bytí); integrace, váha filosoficko-antropologických (antropologicko-ontologických) pojetí integrace lidského bytí vzhledem ke smyslu lidského bytí a ve vztahu k duchu (post)moderní doby.

Prepublished online: January 1, 2004; Published: June 1, 2004  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kyprý, V. (2004). Co je integrace? (K filosoficko-antropologickým - antropologicko-ontologickým - pojetím integrace lidského bytí vzhledem ke smyslu lidského bytí a ve vztahu k duchu (post)moderní doby). E-LOGOS11(1), 1-20
Download citation