K problematice "blížení" a blízkého"
- Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze
Článek zvýznamňuje ty aspekty procesu poznávání, jež jsou zřejmé pouze z fenomenologického postoje. Fenomény "blížení", "bloudění", "otevřenost" a "neskrytost" jsou pochopitelné z teorie ALETHEI v patočkovském a hlavně heideggerovském kontextu.
Důležitý je především poukaz k úloze "pozadí" v procesu "ukazování", protože zde na podkladě mechanismu projekce figury na adekvátním pozadí se konstituuje pojem roz-umění, jenž je dále v předložené úvaze interpretován gadamerovsky. Otázky jsou prostředkem pro možnost dotyku s pozadím, jemuž autorka říká "rodivé", protože je ontickou a ontologickou podmínkou možnosti ukazování se figur, tj. vstupování do zjevu a to nejen u věcí tohoto světa, ale i u významů, pohybů lidského těla atd.
Proces rozumění skrz tázání je dáván autorkou do protikladu k "vlastnictví" informace, jež je pochopena jako entita bez pozadí, pouze jako výsledek vstupu "in-" do "formace". Z těchto pozic autorka se dotýká problému metody ve vědeckosti, problému smyslu života , problému vzdělanosti atd.
Prepublished online: January 1, 1997; Published: June 1, 1997 Show citation