E-LOGOS 2010, 17(1):1-16 | DOI: 10.18267/j.e-logos.278

Obraz a slovo

Jiří Vaněk
University of Economics, Prague, Czech Republic

Studie se zabývá možnými vztahy mezi slovem a obrazem z hlediska myšlenkového obsahu. Tématem jsou odlišné možnosti vyjádření myšleného obsahu slovem, interpretace slova prostřednictvím obrazů a interpretace obrazů slovy. Odlišné významy se objevují, přečteme-li obraz jako typ, metaforu, symbol nebo mýtus. Zvláštní funkci má slovo v obraze. Ukazují se cesty vymezování významových horizontů lidského světa.

Keywords: obraz - slovo - paralelní kontemplace - René Magritte - Zdeněk Mathauser - význam - jazyk - porozumění - pojetí vnímání - zobrazení

The essay explains the connections between word and image as seen from the aspect of mental contents. Its theme includes various possibilities to express mental contents as well as the interpretation of words by images and the interpretation of images by words. If we read the image as type, metaphor, symbol or myth, we can find different meanings. The word in image has a specific function in relation to the horizons of meaning in human world.

Keywords: image - word - parallel contemplation - René Magritte - Zdeněk Mathauser - meaning - languague - understanding - sensual concept - representation

Prepublished online: May 4, 2010; Published: June 1, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vaněk, J. (2010). Obraz a slovo. E-LOGOS17(1), 1-16. doi: 10.18267/j.e-logos.278
Download citation

References

  1. Mathauser, Z.: Mezi filosofií a poezií, Filosofia, Praha 1995.
  2. Mathauser, Z.: Estetické alternativy (Jazyk vědy a jazyk poezie), Gryf, Praha 1994.
  3. Gablik, S.: Magritte, Thames and Hudson, London 1992.
  4. Vaněk, J.: K estetice fraktálů, in: Chaos, věda a filosofie, Filosofia, Praha 1999.
  5. Vaněk, J.: Způsoby estetického prožívání, Galerie Zdeněk Sklenář, Praha 2009.
  6. Meuris, J.: René Magritte, Konecky & Konecky, New York 1988.
  7. Paguet, M.: René Magritte (Thought Rendered Visible), Benedikt Taschen, Köln 1994.