E-LOGOS 2004, 11(1):1-18
Kantova kritika důkazů boží existence
I. Kant svojí kritikou čistého rozumu zcela rozbil dosavadní "styl" filosofování, který opomíjel význam zkušenosti. Pod vlivem empiriků se začal zabývat rozdíly mezi zkušenostním a čistě rozumový poznáním, přičemž toužil po filosofii, kde by byly výsledky objektivní a apodikticky jisté. Obdobně jako úspěchy tehdejší vědy. Vyvrcholením jeho Kritiky čistého rozumu je zásadní odmítnutí všech čistě racionálních poznatků, které nemohou být objektivní. Racionální postupy používaly v hojné míře i teologové v úvahách o Bohu a jeho vztahu k člověku. Proto Kritika míří i proti důkazům boží existence, které se začaly objevovat v období scholastiky. Tyto důkazy jsou čistě racionální používajíc jen rozumové pojmy (ideje) ke svým úsudkům. Důkazy jsou trojího typu - ontologické (apriorní), kosmologické a teleologické (oba aposteriorní). I. Kant tyto důkazy odmítl s konstatováním, že tyto důkazy nejsou správné. Jsou tyto Kantovy závěry správné? Důležitý je záměr, který Kant sledoval - chtěl zajistit filosofii (zejm. metafyzice) a teologii takové výsledky, které budou nezpochybnitelné (jako u matematiky a přírodovědy). Proto se zamýšlel nad možnostmi rozumového poznání. Důkazy boží z tohoto hlediska pravdivé nejsou a nelze Boha rozumově dokázat. Záměr scholastiků byl jiný - v Boha věřili a chtěli podat ještě rozumový důkaz. Ale objektivní závěry důkazy boží existence nepodávají a ani nemohou. Objektivní poznání však není úplné poznání. Až plnohodnotné poznání je kompletní - souhrn jak objektivního, tak i emocionálně volního poznání. To má důsledky pro teologii, kde jedině správnou cestou je teologie ze zjevení, nikoliv na čistě racionálních základech postavená transcendentální teologie.
Keywords: sv. Anselm z Canterbury - sv. Tomáš - sv. Augustin - Kritika čistého rozumu - scholastika - čisté rozumové pojmy - ideje - rozvažování - zkušenost - objektivní poznání - plnohodnotné poznání - věda - teologie - Bible
Prepublished online: January 1, 2004; Published: June 1, 2004 Show citation
References
- Augustinus Aurelius: Vyznání. Překl. M. Levý, Kalich, Praha, 1992
- Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona. Ekumenické vydání z roku 1985
- Benyovszky L. a kolektiv: Úvod do filosofie. Skripta VŠE, Praha, 1992
- Buber, M.: Temnota Boží. Překl. T. Jeníček, Vyšehrad, Praha, 2002
- Grygar, J.: O vědě a víře. Karmelitánské nakl., Dačice, 2001
- Halík, T.: Co je bez chvění, není pevné. Nakl. Lidové noviny, Praha, 2002
- Hemelík, M.: Cesty k bytí. Skripta VŠE Praha, 1998
- Kant, I.: Kritika čistého rozumu. Překl. J. Loužil, OIKOYMENH, Praha, 2001
- Kant, I.: Prolegomena ke každé příští metafyzice,…. Překl. Kohout, J., Navrátil, J., 2.
- vyd.. Svoboda, Praha, 1992
- Störig, H. J.: Malé dějiny filozofie. Zvon, Praha, 1992
- Zvěřina J.: Teologie Agapé, I. a II. svazek. Scriptum, Praha, 1994