E-LOGOS 2004, 11(1):1-18

Kantova kritika důkazů boží existence

Michal Vomočil

I. Kant svojí kritikou čistého rozumu zcela rozbil dosavadní "styl" filosofování, který opomíjel význam zkušenosti. Pod vlivem empiriků se začal zabývat rozdíly mezi zkušenostním a čistě rozumový poznáním, přičemž toužil po filosofii, kde by byly výsledky objektivní a apodikticky jisté. Obdobně jako úspěchy tehdejší vědy. Vyvrcholením jeho Kritiky čistého rozumu je zásadní odmítnutí všech čistě racionálních poznatků, které nemohou být objektivní. Racionální postupy používaly v hojné míře i teologové v úvahách o Bohu a jeho vztahu k člověku. Proto Kritika míří i proti důkazům boží existence, které se začaly objevovat v období scholastiky. Tyto důkazy jsou čistě racionální používajíc jen rozumové pojmy (ideje) ke svým úsudkům. Důkazy jsou trojího typu - ontologické (apriorní), kosmologické a teleologické (oba aposteriorní). I. Kant tyto důkazy odmítl s konstatováním, že tyto důkazy nejsou správné. Jsou tyto Kantovy závěry správné? Důležitý je záměr, který Kant sledoval - chtěl zajistit filosofii (zejm. metafyzice) a teologii takové výsledky, které budou nezpochybnitelné (jako u matematiky a přírodovědy). Proto se zamýšlel nad možnostmi rozumového poznání. Důkazy boží z tohoto hlediska pravdivé nejsou a nelze Boha rozumově dokázat. Záměr scholastiků byl jiný - v Boha věřili a chtěli podat ještě rozumový důkaz. Ale objektivní závěry důkazy boží existence nepodávají a ani nemohou. Objektivní poznání však není úplné poznání. Až plnohodnotné poznání je kompletní - souhrn jak objektivního, tak i emocionálně volního poznání. To má důsledky pro teologii, kde jedině správnou cestou je teologie ze zjevení, nikoliv na čistě racionálních základech postavená transcendentální teologie.

Keywords: sv. Anselm z Canterbury - sv. Tomáš - sv. Augustin - Kritika čistého rozumu - scholastika - čisté rozumové pojmy - ideje - rozvažování - zkušenost - objektivní poznání - plnohodnotné poznání - věda - teologie - Bible

Prepublished online: January 1, 2004; Published: June 1, 2004  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vomočil, M. (2004). Kantova kritika důkazů boží existence. E-LOGOS11(1), 1-18
Download citation

References

  1. Augustinus Aurelius: Vyznání. Překl. M. Levý, Kalich, Praha, 1992
  2. Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona. Ekumenické vydání z roku 1985
  3. Benyovszky L. a kolektiv: Úvod do filosofie. Skripta VŠE, Praha, 1992
  4. Buber, M.: Temnota Boží. Překl. T. Jeníček, Vyšehrad, Praha, 2002
  5. Grygar, J.: O vědě a víře. Karmelitánské nakl., Dačice, 2001
  6. Halík, T.: Co je bez chvění, není pevné. Nakl. Lidové noviny, Praha, 2002
  7. Hemelík, M.: Cesty k bytí. Skripta VŠE Praha, 1998
  8. Kant, I.: Kritika čistého rozumu. Překl. J. Loužil, OIKOYMENH, Praha, 2001
  9. Kant, I.: Prolegomena ke každé příští metafyzice,…. Překl. Kohout, J., Navrátil, J., 2.
  10. vyd.. Svoboda, Praha, 1992
  11. Störig, H. J.: Malé dějiny filozofie. Zvon, Praha, 1992
  12. Zvěřina J.: Teologie Agapé, I. a II. svazek. Scriptum, Praha, 1994