E-LOGOS 2011, 18(1):1-38 | DOI: 10.18267/j.e-logos.314

K Humově filosofii náboženství

Ján Pavlík
Department of Philosophy, University of Economics, Prague, Czech Republic

Poté, co je ve studii podán obraz Humovy osobnosti na pozadí jeho doby, jsou v ní rozvíjeny následující teze: I. Smyslem a cílem veškerého Humova filosofování (zejména jeho popření ontologického statusu kategorií substance a kauzality a jeho teorie mravních citů) je připravit půdu pro skeptickou destrukci veškerých tvrzení týkajících se existence a přirozenosti Boží a pro zdůvodnění pojetí, v souladu s nímž může člověk žít mravně bezúhonným životem i bez jakékoliv opory v náboženském transcendentnu. II. Všechny silně nekonsistentní momenty Humovy filosofie jsou sjednoceny (obvykle perfidně utajovaným) účelem, jímž je vyvrátit náboženství z kořene; právě z onoho vrcholného bodu "syntézy" lze uchopit jejich smysl a - zároveň také jinak neuchopitelnou jednotu Humovy filosofie. III. Popření ontologického statutu kategorie substance traktované v kontextu řešení problematiky teleologického důkazu Boží existence, rezultuje u Huma (takřka s železnou logikou) v anticipační nástin fundamentálních myšlenek evolučního přístupu a teorie samoorganizace, které s velkou pravděpodobností přímo ovlivnily pojetí Charlese Darwina.

Keywords: David Hume, anglická nemoc, Augustovský věk, konzervativismus, náboženství, skepticismus, substance, kausalita, mravní cit, distributivní spravedlnost, Bůh, teleologie, samoorganizace hmoty, darwinismus

After presenting a psychological portrait of David Hume on the background of the 18th century's cultural history, the author develops the following theses: I. The sense and target of all Hume's philosophical reasoning (especially of his rejection of the ontological status of the categories of substance and cause as well as of his theory of moral sentiments) consisted in preparing the ground for a skeptical destruction of all statements concerning the being and nature of God and for substantiating the conception according to which man can live morally without being anchored in religious transcendence. II. All strongly inconsistent parts of Hume's philosophy are unified by Hume's (usually clandestine) effort to uproot religion; it is just this point of "synthesis" which enables us to grasp the meaning of them - and of the otherwise ungraspable inner unity of Hume's philosophy. III. The rejection of the ontological status of the category of substance (as treated in the context with the problem of the teleological argument for God's existence) results necessarily in Hume's anticipatory outline of the principal ideas of an evolutionary approach and theory of self-organization, which in all likelihood directly influenced the conceptions of Charles Darwin.

Keywords: David Hume, English malady, Augustan Age, conservatism, religion, skepticism, substance, cause, moral sentiment, distributive justice, God, teleology, self-organization of matter, Darwinism

Prepublished online: December 30, 2011; Published: June 1, 2011  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pavlík, J. (2011). K Humově filosofii náboženství. E-LOGOS18(1), 1-38. doi: 10.18267/j.e-logos.314
Download citation

References

  1. Augustine Birrell, ed., Boswell's Life of Johnson II, Archibald Constable and Co., Westminster 1896.
  2. James Boswell, Život Samuela Johnsona, Václav Petr, Praha 1930.
  3. Edmund Burke, Úvahy o revoluci ve Francii, Centrum pro studium demokracie a kultury, Praha 1997.
  4. Glen Colburn, ed., The English Malady: Enabling and Disabling Fictions, Cambridge Scholars Publishing, Cambridge 2008.
  5. Charles Darwin, O vzniku druhů přírodním výběrem, Academia, Praha 2007.
  6. Detmar Doering, Die Wiederkehr der Klugheit, Königshausen und Neumann, Würzburg 1990.
  7. François Furet, Francouzská revoluce díl I, Od Turgota k Napoleonovi 1770-1814, Argo, Praha 2004.
  8. Friedrich A. Hayek, Osudná domýšlivost, Sociologické nakladatelství, Praha 1995.
  9. G. W. F. Hegel, Fenomenologie ducha, NČSAV, Praha 1960.
  10. David Hume, Life and Correspondence of David Hume, by John Hill Burton 1846, Edinburgh 1846.
  11. David Hume, "My Own Life", in: T. H. Green, T. H. Grose, eds., Essays Moral, Political, and Literary by David Hume, Longmans, Green and Co., London 1889.
  12. David Hume, Přirozené dějiny náboženství a Rozmluvy o náboženství přirozeném, Jan Laichter, Praha 1900.
  13. David Hume, Skeptik, in: Filosofický časopis, FÚ AV ČR Praha, 2008/2.
  14. David Hume, Untersuchungen über die Prinzipen der Moral von David Hume, Vídeň, 1883.
  15. David Hume, Zkoumání o lidském rozumu, Svoboda, Praha 1996.
  16. Edmund Husserl, Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie, Academia, Praha 1972.
  17. Thomas Henry Huxley, Hume, English Men of Letters Series, Harper & Brothers. New York, 1879.
  18. Gilbert Keith Chesterton, The Everlasting Man, Garden City, NY, 1955.
  19. George Cheyne, The English Malady: or, A Treatise of Nervous Diseases of all Kinds, as Spleen, Vapours, Lowness of Spirits, Hypochondriacal, and Hysterical Distempers, etc., London 1733. Go to original source...
  20. Paul Kingsnorth, "How the English malady became the world's" (http://www.highbeam.com/doc/1P2-10172432.html).
  21. T. G. Masaryk, Moderní člověk a náboženství, Naše Doba IV, 1897.
  22. André Maurois, Dějiny Anglie, Lidové noviny, Praha 2003.
  23. Jules Michelet, Rekové a rebelové sladké Francie, Odeon, Praha 1974.
  24. Felix Müller, David Humes Stellung zum Deismus, Buchdruckerei Robert Noske, Borna-Leipzig 1906.
  25. Zdeněk Nejedlý, T. G. Masaryk III, Melantrich, Praha 1935.
  26. Zdeněk Novotný, David Hume a jeho common life. Historie jedné dezinterpretace, in: Filosofický časopis, FÚ AV ČR Praha, 2010/3.
  27. James Orr, David Hume and His Influence on Theology and Philosophy, T & T. Clark, Edinburgh 1903.
  28. Ján Pavlík, Spontánní geneze jazyka, Professional Publishing, Praha 2010.
  29. Ferdinand Peroutka, Budování státu II, Lidové noviny, Praha 1991.
  30. Adam Smith, Pojednání o podstatě a původu bohatství národů, Liberální institut, Praha 2001.
  31. Adam Smith, The Correspondence of Adam Smith, ed. E. T. Mossner, I. S. Ross, Oxford University Press 1987.
  32. M. Alexander Stewart, The Kirk and the Infidel, Lancaster University, 1995; corrected edition, 2001.
  33. Alexis de Tocqueville, Starý režim a revoluce, Academia, Praha 2003.
  34. Wilhelm Windelband, Die Geschichte der neueren Philosophie I, Breitkof & Härtel, Leipzig 1922.
  35. John P. Wright, Hume's Treatise of Human Nature, Cambridge University Press, Cambridge 2009.