E-LOGOS 2016, 23(2):62-72 | DOI: 10.18267/j.e-logos.438

Příspěvek k pojetí jazyka u Francise Bacona a Jana Amose Komenského II

Jitka Kuncová
University of Economics, Prague, Czech Republic

Článek představuje druhou a přitom relativně uzavřenou část série, která je věnována analýze chápání jazyka ve vybraných dílech Francise Bacona a Jana Amose Komenského. Předkládá textovou analýzu dvou pozdních Komenského děl o vzdělání a představuje pokus nechat vystoupit specifikám jeho pojetí jazyka, tak jak se v textech ukazují a jsou kultivovány.

Keywords: Jan Amos Komenský, filosofie jazyka, vzdělání, teologie.

Presented paper is considered as a relatively self-containing second part of a serie dedicated to understanding of language in selected works of Francis Bacon and Johannes Amos Comenius. This part provides an textual analysis of two late Comenius´ educational texts and is an attempt to make explicit particular and specific aspects of language presented and cultivated in.

Keywords: Johan Amos Comenius, philosophy of language, education, theology.

Prepublished online: December 18, 2016; Published: December 1, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kuncová, J. (2016). Příspěvek k pojetí jazyka u Francise Bacona a Jana Amose Komenského II. E-LOGOS23(2), 62-72. doi: 10.18267/j.e-logos.438
Download citation

References

  1. F. Bacon, Nová Atlantida a Eseje, Praha: Mladá Fronta, 1980 (překl. A. Bejblík).
  2. F. Bacon, The New Atlantis:or a Plan of a Society for the Promotion of Knowledge in The Philosophical Works of Francis Bacon, In Three Volumes, Vol. I., ed. P. Shaw, London: Printed for J. J. and P. Knapton, 1733, s. 278 - 300.
  3. F. Bacon, Nové organon, Praha: Česká akademie věd a umění, 1922 (překl. Č. Stehlík a A. Stejskal).
  4. F. Bacon, Nové organon, Praha: Svoboda, 1990 (překl. M. Zůna).
  5. P. Harrison, The Bible, Protestantism, and the Rise of Natural Sciences, Cambridge: Cambridge University Press, 1998. Go to original source...
  6. P. Harrison, The Fall of Man and the Foundations of Science, Cambridge: Cambridge University Press, 2007. Go to original source...
  7. J. Patočka, "O pozdních pedagogických spisech Komenského" in Scholarum reformator pansophicus (Comenii de educatione et scholis methodo naturali emendadis novissmae cogitationes) : Pansofický vychovatel (Komenského poslední myšlenky o reformě výchovy a škol přirozenou metodou), Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1956, s. 85.
  8. Scholarum reformator pansophicus (Comenii de educatione et scholis methodo naturali emendadis novissmae cogitationes) : Pansofický vychovatel (Komenského poslední myšlenky o reformě výchovy a škol přirozenou metodou), Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1956.
  9. J. A. Komenský, "E scholasticis labyrinthis exitus in planum. Sive Machina didactica mechanice constructa: ad non haerendum amplius (in docendi et discendi muniis) sed progrediendum" in Scholarum reformator pansophicus (Comenii de educatione et scholis methodo naturali emendadis novissmae cogitationes) : Pansofický vychovatel (Komenského poslední myšlenky o reformě výchovy a škol přirozenou metodou), Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1956, s. 5 - 17.
  10. J. A. Komenský, "Východisko ze školských labyrintů na volné prostranství čili mechanismus, zavedený do vyučování tak, aby se již nevázlo (tam, kde se vyučuje a učí), ale postupovalo vpřed" in Scholarum reformator pansophicus (Comenii de educatione et scholis methodo naturali emendadis novissmae cogitationes) : Pansofický vychovatel (Komenského poslední myšlenky o reformě výchovy a škol přirozenou metodou), Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1956, s. 43 - 56.
  11. J. A. Komenský, "Paradisus juventuti christianae reducendus sive optimus scholarum status, ad primae paradisiacae scholae ideam delineatus" in Scholarum reformator pansophicus (Comenii de educatione et scholis methodo naturali emendadis novissmae cogitationes) : Pansofický vychovatel (Komenského poslední myšlenky o reformě výchovy a škol přirozenou metodou), Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1956, s. 29 - 39.
  12. J. A. Komenský, "Jak mládeži křesťanské navrátit ráj čili O nejlepším stavu škol podle ideje rajské" in Scholarum reformator pansophicus (Comenii de educatione et scholis methodo naturali emendadis novissmae cogitationes) : Pansofický vychovatel (Komenského poslední myšlenky o reformě výchovy a škol přirozenou metodou), Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1956, s. 73 - 84.
  13. J. A. Komenský, "Latium redivivum. Hoc est. De forma erigendi latissimi collegii ceu novae romanae civitatulae, ubi latina lingva usu et consevetudine ut olim, meliús tamen qvam olim, addiscatur" in Scholarum reformator pansophicus (Comenii de educatione et scholis methodo naturali emendadis novissmae cogitationes) : Pansofický vychovatel (Komenského poslední myšlenky o reformě výchovy a škol přirozenou metodou), Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1956, s. 18 - 28.
  14. J. A. Komenský, "Vzkříšené Latium, to jest O způsobu, jak zříditi úplně latinskou kolej jakoby novou malou obec římskou, kde by se znalosti latinského jazyka nabývalo užíváním a zvykem jako za starých dob, ale lépe než za starých dob" in Scholarum reformator pansophicus (Comenii de educatione et scholis methodo naturali emendadis novissmae cogitationes) : Pansofický vychovatel (Komenského poslední myšlenky o reformě výchovy a škol přirozenou metodou), Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1956, s. 57 - 69.