E-LOGOS 2017, 24(1):53-65 | DOI: 10.18267/j.e-logos.446

Synesthesia and Virtual Art

Zdeňka Špiclová
Katedra filozofie, Filozofická fakulta Západočeské univerzity v Plzni

Cílem této studie je potvrdit hypotézu, že virtuální umění může být považováno za zprostředkovatele určité formy synestetické zkušenosti a že synestezie v oslabeném slova smyslu je základem umělecké praxe. Neboť synestetickou zkušenost vyvolanou uměleckým dílem (především specifickými multisenzorickými instalacemi, ale nejen těmi) a synestetickou zkušenost synestetika spojuje základní prvek, kterým je vytváření nových spojení mezi smysly, evokování a stimulace jednoho smyslu prostřednictvím působení na jiný smysl - tedy jejich kooperace. Na základě analýzy praktických příkladů z oblasti současného virtuálního umění bude dokázáno, že virtuální umění skutečně synestetickou zkušenost (ve smyslu slabé synestezie) umožňuje i nesynestetikům. Na teoretické úrovni bude prostřednictvím vysledování korelací mezi strukturou synestetické zkušenosti a strukturou virtuálních děl ukázáno, že synestezie opravdu může být považována za základ umělecké praxe virtuálního umění, neboť jeho multimediální charakter vykazuje se synestezií strukturální shody.

Keywords: Virtuální umění, estetika, silná synestezie, slabá synestezie, neuropsychologie.

The aim of this study is to proof the hypothesis that virtual art may be considered to be a provider of a specific form of synesthetic experience and that weak synesthesia serve as a basis for artistic practice. These assumptions are based on the thought that synesthetic experience evoked by a piece of art (especially by multisenzoric installations, but not only by those) and experience of a synesthetes are connected by one basic element, which is creating new connections between the senses, evoking and stimulation of one of these senses by acting on another - therefore their cooperation. Based on the analysis of the practical examples of current virtual artwork it will be shown that virtual art can provide synesthetic experience even for non-synesthetes - thanks to its binary code-based constitution, which allows the translation among different types of media. At the theoretical level, it will be proved that weak form of synesthesia can truly be considered to be the basis of artistic practice of virtual art, for the multimedial character of virtual art shows structural matchings with synesthesia.

Keywords: Virtual Art, Aesthetics, Strong Synesthesia, Weak Synesthesia, Neuropsychology.

Published: March 30, 2017  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Špiclová, Z. (2017). Synesthesia and Virtual Art. E-LOGOS24(1), 53-65. doi: 10.18267/j.e-logos.446
Download citation

References

  1. CAMPEN, Cretien van. The Hidden Sense (Synesthesia in Art and Science). Cambridge : The MIT Press, 2008.
  2. CYTOWIC, Richard E. a EAGLEMAN, David M. Wednesday Is Indigo Blue (Discovering the Brain of Synesthesia). Cambridge : The MIT Press, 2009.
  3. HARRISON, John E. a BARON-COHEN, Simon. Synaesthesia: A Review of Psychological Theories. In HARRISON, John E. (ed.) a BARON-COHEN, Simon (ed.).Synaesthesia: Classic and contemporary readings. Cambridge : Wiley-Blackwell, 1997.
  4. HOWES, David a CLASSEN, Constance. Ways of Sensing: Understanding the Senses in Society. London : Routledge, 2014. Go to original source...
  5. KANDINSKY, Wassily. O duchovnosti v umění. Praha : Triáda, 1998.
  6. MAURER, Daphne. Neonatal Synaesthesia: Implications for the Processing of Speech and Faces. In HARRISON, John E. (ed.) a BARON-COHEN, Simon (ed.). Synaesthesia: Classic and contemporary readings. Cambridge : Wiley-Blackwell, 1997.
  7. MERLEAU-PONTY, Maurice. Pracovní poznámky. In M ERLEAU-PONTY, Maurice. Viditelné a neviditelné. Praha : OIKOYMENH, 2004.
  8. NEJTEK, Michal. Synestezie jako tvůrčí a percepční faktor u současných hudebně-scénických forem. Brno : Janáčkova akademie múzických umění, 2015.
  9. POPPER, Frank. From Technological to Virtual Art. Cambridge : The MIT Press, 2007.
  10. RAMACHANDRAN, Vilayanur S. Mozek a jeho tajemství, aneb, Pátrání neurovědců po tom, co nás činí lidmi. Praha : Dybbuk, 2013.
  11. TEIGE, Karel. Manifest poetismu. In VLAŠÍN, Štěpán a kol. (ed.). Avantgarda známá a neznámá 2 (Vrchol a krize poetismu). Praha : Svoboda, 1972.
  12. BERMAN, Greta. Synesthesia and the Arts. [online] In Leonardo, 1999, Vol. 32, No. 1. Dostupné z <http://postcog.ucd.ie/files/b1_SynesthesiaAndTheArts.pdf> [cit. 12. 9. 2016]. Go to original source...
  13. CAMPEN, Crétien van. Synesthesia and Artistic Experimentation. [online] In PSYCHE, 1997, Vol. 3, No. 6. Dostupné z <http://www.theassc.org/files/assc/2290.pdf> [cit. 25. 6. 2016].
  14. CAMPEN, Crétien van. Artistic and Psychological Experiments with Synesthesia. [online] In Leonardo, 1999, Vol. 32, No. 1. Dostupné z <http://www.jstor.org/stable/1576620?seq=1#page_scan_tab_contents> [cit. 17. 7. 2016]. Go to original source...
  15. CORREA, Graca P. Landscapes of Synesthesia: Views from Art, Science and Philosophy. [online] In PONCE DE LEAO, Isabel (ed.). As Artes e as Ciencias em Diálogo. Barcelos : Green Lines Instituto para o Desenvolvimento Sustentável, 2015. Dostupné z<https://www.researchgate.net/publication/299091284_Landscapes_of_synesthesia_views_from_art_science_and_philosophy> [cit. 10. 10. 2016].
  16. CYTOWIC, Richard E. Synesthesia: Phenomenology and Neuropsychology. [online] In PSYCHE, 1995, Vol. 2, No. 10. Dostupné z <http://www.theassc.org/files/assc/2346.pdf> [cit. 23. 6. 2016].
  17. DAILEY, Audrey a MARTINDALE, Colin a BORKUM, Jonathan. Creaitivity, Synesthesia and Physiognomic Perception. [online] In Creativity Research Journal, 1997, Vol. 10, No. 1. Dostupné z <http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15326934crj1001_1> [cit. 13. 10. 2016]. Go to original source...
  18. GSÖLLPOINTNER, Katharina. Digital Synesthesia. The Merge of Perceiving and Conceiving. [online] In GRABBE, Lars C. (ed.) a RUPERT-KRUSE, Patrick (ed.) a SCHMITZ, Norbert M. (ed.). Cyborgian Images: The Moving Image between Apparatus and Body. Darmstadt : Büchner-Verlag, 2015. Dostupné z <http://www.academia.edu/28480765/Digital_Synesthesia._The_Merge_of_Perceiving_and_Conceiving> [cit. 1. 10. 2016].
  19. HAVERKAMP, Michael. Visualizing auditory Perception: Correlations, Concepts, Synesthesia [online] Dostupné z <https://www.researchgate.net/profile/Michael_Haverkamp/publication/280529022_Visualizing_auditory_Perception_Correlations_Concepts_Synesthesia/links/55b77ff208aec0e5f4381fb2.pdf?inViewer=0&pdfJsDownload=0∨igin=publication_detail> [cit. 8. 6. 2016].
  20. HEYRMAN, Hugo: Art and Synesthesia: in search of the synesthetic experience. [online] Přednáška na konferenci "First International Conference on Art and Synesthesia ", 25. - 28. července 2005. Dostupné z <http://www.doctorhugo.org/synaesthesia/art/index.html> [cit. 19. 5. 2016].
  21. IONE, Amy a TYLER, Christopher. Synesthesia: Is F-Sharp Colored Violet? [online] In Journal of the History of the Neuroscience, 2004, Vol. 13, No. 1. Dostupné z <http://www.daysyn.com/IoneTyler2004.pdf> [cit. 12. 9. 2016]. Go to original source...
  22. MARKS, Lawrence E. Synesthesia and the Arts. [online] In CROZIER, W. R. (ed.) a CHAPMAN, A. J. (ed.). Cognitive Processes in the Perception of Art. Amsterdam; New York; Oxford : North-Holland, 1984. Dostupné z <https://www.researchgate.net/publication/291180035_Synesthesia_and_the_Arts> [cit. 20. 9. 2016].
  23. MARKS, Lawrence E. a MULVENNA, Catherine M. Synesthesia: At and Near Its Borders. [online] In Front. Psychol., 2013. Dostupné z <http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyg.2013.00651/full> [cit. 11. 7. 2016]. Go to original source...
  24. MARTINO, Gail a MARKS, Lawrence E. Synesthesia: Strong and Weak. [online] In Current Directions in Psychological Science, 2001,Vol. 10, No. 2. Dostupné z <http://www.cogsci.ucsd.edu/~creel/COGS160/COGS160_files/MartinoMarks01.pdf> [cit. 4. 8. 2016]. Go to original source...
  25. Pozvánka na výstavu Continuum. [online] Dostupné z <http://www.depo2015.cz/akce-depo-ag6/kinocirkus-continuum-hudebni-hoste-a22> [cit. 21. 5. 2016].
  26. Stránky projektu Digital Synesthesia. [online] Dostupné z <http://digitalsynesthesia.net/wp/> [cit. 1. 11. 2016].