E-LOGOS 2012, 19(1):1-21 | DOI: 10.18267/j.e-logos.317

Příspěvek k současné filosofii a metodologii vědy se zaměřením na inter- a transdisciplinární výzkum

Zdeněk Smutný, Václav Řezníček
University of Economics, Prague, Czech Republic

Příspěvek poukazuje na současnou pozici (roli) transdisciplinárního přístupu ve vědě, kdy upozorňuje na potřebu, důvody a význam inter- a transdisciplinární spolupráce napříč humanitními i přírodními vědami. Výklad se opírá o zásadní ideové fundamenty filosofie a metodologie vědy a zasazuje problematiku do širšího kontextu informatizace, respektive takzvané informační společnosti, která vytváří nové (virtuální) světy (jako produkty konstruktivního typu racionality). Dále je představen obecný postup při výzkumu nových fenoménů stavějících na transdisciplinární platformě. Popsaný vývoj v oblasti vědy s sebou nese také změnu přístupu ke vzdělanosti (potřebu změny). Do popředí se v současné době (opět) dostává otázka multioborově vzdělaného člověka.

Keywords: Věda, transdisciplinarita, racionalita, vzdělání, znalost, komplexita.

The contribution points to the current position (role) of transdisciplinary approach in science, which highlights the need, importance and reason for inter- and transdisciplinary collaboration across the humanities and natural sciences. The interpretation is based on fundamental ideological foundations of philosophy and methodology of science and puts the issue into a broader computerization context, or so-called information society, which creates new (virtual) worlds (as products of a constructive type of rationality). Described development in science entails a change of approach to education. The foreground is now (again) the question of multidisciplinary educated man.

Keywords: Science, transdisciplinarity, rationality, education, knowledge, complexity.

Prepublished online: April 15, 2012; Published: June 1, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Smutný, Z., & Řezníček, V. (2012). Příspěvek k současné filosofii a metodologii vědy se zaměřením na inter- a transdisciplinární výzkum. E-LOGOS19(1), 1-21. doi: 10.18267/j.e-logos.317
Download citation

References

  1. BENDA, L. Historiografická metoda Thomase Kuhna a její význam z hlediska sociologie vědeckého poznání. TEORIE VĚDY/THEORY OF SCIENCE: časopis pro mezioborová zkoumání vědy [online]. 2011, 33(3) [cit. 2012-01-30]. Dostupné z: <http://teorievedy.flu.cas.cz/index.php/tv/article/view/113/125>.
  2. BROUK, B. Závažnost obecného vzdělání. Svazky úvah a studií, Čís. 96. 1. vyd. Praha: Václav Petr, 1946. 42 s. Dostupné z: <http://bohuslavbrouk.files.wordpress.com/2009/08/zavaznostobecneho-vzdelani-1946.pdf>.
  3. DOLEŢEL, L. Fikce a historie v období postmoderny. 1. vyd. Praha: Academia, 2008. 156 s. ISBN 978-80-200-1581-5.
  4. FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy: vývoj, současnost, perspektivy. 1. vyd. Praha: Academia, 2005. 344 s. ISBN 80-200-1304-0.
  5. FAVAREAU, D. Essential Readings in Biosemiotics. Biosemiotics. 2009, č. 3, s. 1-77. ISBN 978-1-4020-9650-1. Dostupné z: <http://www.springerlink.com/content/v8644ltx37783071/fulltext.pdf>. Go to original source...
  6. FEYERABEND, P. Realism and the Historicity of Knowledge. The Journal of Philosophy. Srpen 1989, roč. 86, č. 8, s. 393-406. Dostupné z: <http://www.jstor.org/stable/2026649>. Go to original source...
  7. HAYEK, F. A. Kontrarevoluce vědy; Studie o zneužívání rozumu. Praha: Liberální institut, 1995. překl: J. Pavlík, D. Slouková. ISBN 80-85787- 87-3.
  8. HAYEK, F. A. Právo, zákonodárství a svoboda: nový výklad liberálních principů spravedlnosti a politické ekonomie / Friedrich August von Hayek, 2. vyd. - Praha: Academia, 1994, dotisk 1998. 415 s. Přeložil Tomáš Ježek. Orig.: Law, Legislation and Liberty, ISBN 80-200-0241- 3.
  9. HÖSCHL, C. Přírodní a humanitní vědy: dva světy?. Vesmír [online]. 1999, 78(9) [cit. 2012-01-24]. Dostupné z: <http://www.vesmir.cz/clanky/clanek/id/1045>.
  10. ISER, Wolfgang. Jak se dělá teorie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 246 s. ISBN 978-80-246-1672-8.
  11. KELEMEN, J. Postmoderný stroj. 1. vyd. Bratislava: F. R. & G., 1998, 128 s. ISBN: 80-85508-45-1.
  12. KUHN, S. T. Notes on Lakatos. Proceedings of the Biennial Meeting of the Philosophy of Science Association. 1970, s. 137-146. Dostupné z: <http://www.jstor.org/stable/495758>. Go to original source...
  13. KUHN, S. T. Struktura vědeckých revolucí, 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2008. 208 s. ISBN 80-86005-54-2.
  14. LAKATOS, I. History of Science and Its Rational Reconstructions. Proceedings of the Biennial Meeting of the Philosophy of Science Association. 1970, s. 91-136. Dostupné z: <http://www.jstor.org/stable/495757>. Go to original source...
  15. LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. 1. vyd. Praha: Academia, 2009. 127 s. ISBN 978-80-200-1677-5.
  16. LOUČKOVÁ, I. Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. 312 s. ISBN 978-80- 86429-79-3.
  17. LUKACS, J. Na konci věku. 1. vyd. Praha: Academia, 2009. 152 s. ISBN 978-80-200-1781-9.
  18. MAŘÍK, V. ŠTĚPÁNKOVÁ, O. LAŢANSKÝ, J. a kolektiv. Umělá inteligence (3). 1. vyd. Praha: Academia, 2001. 328 s. ISBN 80-200- 0472-6.
  19. OCHRANA, F. Metodologie vědy: Úvod do problému. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 156 s. ISBN 978-80-246-1609-4.
  20. PAVLÍK, J. Filosofické základy metodologie ekonomických věd I. Praha: Oeconomica, 2002. ISBN 80-245-0468-5.
  21. POPPER, R. K. Logika vědeckého bádání, 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 1997. 618 s. ISBN 80-86005-45-3.
  22. PSTRUŢINA, K. Etudy o mozku a myšlení. [online]. 1994 [cit. 2011- 12-08]. Dostupný z WWW: <http://nb.vse.cz/~pstruzin/monog/etudy.htm>.
  23. PSTRUŢINA, K. Atlas filosofie vědy. [online]. 1999 [cit. 2011-12- 04]. Dostupný z WWW: <http://nb.vse.cz/kfil/win/atlas1/atlas3.htm>.
  24. PŮLPÁN, Z. K problematice hledání podstatného v humanitních vědách. 1. vyd. Praha: Academia, 2001. 136 s. ISBN 80-200-0855-1.
  25. ŘEZNÍČEK, V. Hayekova kritická reflexe hranic rozumu. E-LOGOS: ELECTRONIC JOURNAL FOR PHILOSOPHY [online]. 2011. 21 s. Dostupný z WWW: <http://nb.vse.cz/kfil/elogos/student/reznicek11.pdf>. ISSN 1211- 0442. Go to original source...
  26. ŘEZNÍČEK, V. Znalost v informační společnosti. Diplomová práce. VŠE FIS. Praha, 2011.
  27. SCHWARZOVÁ, M. Úvod do kognitivní lingvistiky. 1. vyd. Praha: Dauphin, 2009. 204 s. ISBN 978-80-7272-155-9.
  28. Simon, H. A. Administrative Behavior, New York: Macmillan, 1947 (3rd edition, 1976).
  29. SMOLIN, L. Fyzika v potížích. 1. vyd. Praha: Argo/Dokořán, 2009. 380 s. ISBN 978-80-7363-207-6.
  30. SMUTNÝ, Z. Význam poznávacích procesů pro tvorbu umělé inteligence. Diplomová práce, VŠE FIS. Praha, 2010. Kognitivní server UHK [online]. 2009 [cit. 2011-12-02]. Kognitivní věda. Dostupné z WWW: <http://fim.uhk.cz/cogn/?Module=dictionary&TypeSearch=1&Str= kogniti vn%ED+v%ECda>.
  31. WILSON, O. E. Konsilience: Jednota vědění. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 1999. 384 s. ISBN 80-7106-321-5.